Thursday, 15 May 2014

Rosh Chodesh vs. Chol Hamoed: Hallel

Following up on the chakira of Full/Partial Kedushat Hayom, we now have a related chakira, also about kedushat hayom. While the former chakira taught us that Rosh Chodesh only has a partial kedushat hayom limited to the korban musaf in Beit Hamikdash, this one will teach us that, additionally, Rosh Chodesh has a limited kedushat hayom created by the minhag of saying Hallel.

Chakira: Kedushat Hayom from the Torah vs. Kedushat Hayom created by a Minhag

  • Chag has Kedushat Hayom as expressed by mitzvot of the day
  • Rosh chodesh doesn’t have kedusha(except in beit hamikdash for korban Mussaf). But the minhag of treating it like Chag with regards to saying Hallel(itself a corollary to the mitzvah of Simcha) creates a limited Kedushat Hayom
אך לפי דרינו צריך עיון בדברי רב בסוגיא בתענית (כח ב) אשר אמר, אחרי שראה שבני בבל קוארים את ההלל בדילוג, "שמע מינה מנהג אבותיהם בידיהם"...הווה אומר, מנהג אבותיהם בידיהם לנהוג מנהג קדושה בקריאת הלל ביום זה, וממילא מתחייבים המה בקריאה זו.(הזכרת ר"ח וחוה"מ:ד)
  • This is similar to the Minhag of keeping 2nd day yom tov in the Golah, despite the original doubt over which day is Yom Tov having being alleviated by the move to a fixed calendar. The minhag creates a real kedusha, albeit one limited the level of the original safek(thus various leniencies apply to the second day).
קדושת היום חלה כמו ביו"ט שני על ידי הנוהג עצמו. עשיית יום טוב וניהוגו בבחינת יום מקודש מקדשים את היום ואין קדושתו חלה מעבר למנהג.(הזכרת ר"ח וחוה"מ:ד)

Nafka Minot

 

1. Rambam’s apparently contradictory halachot

The Rambam says that Rosh Chodesh Hallel is only an obligation when praying with a minyan.  However, he continues, if an individual begins saying hallel, he is obligated to complete it.

אבל בראשי חדשים קריאת ההלל מנהג ואינו מצוה ומנהג זה בצבור וכו', ויחיד לא יקרא כלל ואם התחיל ישלים ויקרא בדילוג כדרך שקורין הציבור (הל' מגילה ג:ז)

Explanation: Since Rosh Chodesh Hallel is a minhag by which a community gives Hallel limited kedusha, so it was only instituted in a communal setting i.e. when davening with a minyan. If, however, an individual does begin saying hallel, so the limited kedusha this creates obligates them to complete the hallel.
ברם היחיד הופקע רק מחובת ניהוג קדושה, אבל לא התמעט מיעילותו. ובכן, אם התחיל לקרוא – כלומר, אם פתח בניהוג קדושה – אז חלה קדושת היום לגביה והוא גומר את ההלל בחיוב. (הזכרת ר"ח וחוה"מ:ד)

2. Tosafot (ברכות יד א ד"ה ימים), on the other hand, says that neither Yachid nor Tzibbur say Hallel, but if they began, they should complete it.

 

Explanation: They don’t follow the minhag of Bavel, but even they agree that one who does creates kedusha that requires him to finish the Hallel.

3. The Raavad on the Rambam (ברכות יא:טז) says that Hallel should be recited with a blessing on Rosh Chodesh, but not on Chol Hamoed Pesach. 

 

Explanation: On Rosh Chodesh we are creating kedusha where there was none. This creates an obligation for Simcha and thus for Hallel, which then requires a bracha.
Chol Hamoed Pesach, on the other hand, has Kedusha from the Torah, but it’s part of the same unit of kedusha that we already said Hallel for on the first day. Since the obligation to say Hallel on Chol Hamoed Pesach stems solely from the Minhag, not from the obligation of Simcha, so it’s said without a Bracha.

No comments:

Post a Comment