Friday 31 January 2014

Writing a Sefer Torah

OK, let's do this! The latest shiur I attended on Sanhedrin:


Two Mitzvot to Write


By the Rambam's count(סה"מ יז, יח) there are two mitzvot to write a torah scroll, one applying to every Jew, the other only to a king. The source of the King's obligation is explicit in the Torah(דברים יז:יח), while the source of the general obligation is סנהדרין כא ב.

וכותב ספר תורה לשמו: תנא ובלבד שלא יתנאה בשל אבותיו אמר (רבא) אף על פי שהניחו לו אבותיו לאדם ספר תורה מצוה לכתוב משלו שנאמר (דברים לא, יט) ועתה כתבו לכם את השירה איתיביה אביי וכותב לו ספר תורה לשמו שלא יתנאה בשל אחרים מלך אין הדיוט לא לא צריכא לשתי תורות וכדתניא (דברים יז, יח) וכתב לו את משנה וגו' כותב לשמו שתי תורות אחת שהיא יוצאה ונכנסת עמו ואחת שמונחת לו בבית גנזיו אותה שיוצאה ונכנסת עמו (עושה אותה כמין קמיע ותולה בזרועו שנאמר (תהלים טז, ח) שויתי ה' לנגדי תמיד כי מימיני בל אמוט) אינו נכנס בה לא לבית המרחץ ולא לבית הכסא שנאמר (דברים יז, יט) והיתה עמו וקרא בו מקום הראוי לקראות בו
So Rava introduces the general obligation to write a torah from "ועתה כתבו לכם את השירה...". Abaye disagrees, but Rav M pointed out that it's not clear what assumption he disagrees with:
  • Perhaps he disagrees that the general obligation has a requirement of לשמו, reserving that requirement only for the king
    • in which case the baraita about the king's two scrolls refers to one for his general obligation and another for his kingly obligation
  • Or perhaps he disagrees that there even is a general obligation to write a Torah scroll
    • in which case the baraita apparently is saying that the king requires two scrolls as king, one that he carries around and the other that he keeps in his home

No comments:

Post a Comment